Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1132 av 1799

Pris till för text som ökar läsförståelse

2016-05-31
Martin Göthberg, lärare i svenska och teater vid Mora gymnasium har tilldelats 50 000 kronor av Ester Bomans stiftelse för sin licentiatuppsats Pimpa Texten - En etnografisk studie av gymnasieelevers meningsskapande i dramatext. Juryn pekar på att Martin Göthberg är en mångsidig och dynamisk lärare som forskat kring hur arbetet med en teatertext påverkar elevers läsförståelse.

Gå rakt på det svåraste

2016-05-31
Lärare lägger för mycket tid på att presentera kunskapskrav och mål för eleverna. Det tar tid från viktiga diskussioner om ämnesinnehållet i relation till undervisningen, anser Rebecka Florin Sädbom, som forskat om samhällskunskap.

Rikt och tydligt om flera språk

2016-05-31
Boken "Klassrumsinteraktion och flerspråkighet: ett kritiskt perspektiv" kan liknas vid en lärarutbildning i miniformat med sitt rika innehåll. Såväl modeller som klassrumsanalyser visar väldigt tydligt hur vi kan arbeta för att gynna alla elevers språk- och kunskapsutveckling. Genom hela boken ger författarna ett helhetsperspektiv på flerspråkighet och lärande av ett andraspråk, skriver läraren Mia Asklöf.

Lärare som forskat tas inte tillvara

2016-05-31
Forskarskolorna för lärare skulle leda till utveckling av ämnena och undervisningen. Men det verkar gå trögt. Runt hälften av licentiaterna i svenska, språk och SO försvinner bort från skolans värld. De som är kvar har ofta oförändrade arbetsuppgifter.

Här ligger fokus på ämnet

2016-05-31
Nittio minuter. Varje vecka. Så ofta ska lärarna som undervisar i samma ämne träffas för att planera sin undervisning. "Ämnesdidaktiskt kollegium är ett bra exempel på hur man får in ett vetenskapligt förhållningssätt i vardagen", säger Inga Andersson på Centralskolan i Falköping.

Forskning visar hur skolan kan komma på rätt köl

2016-05-31
Pisa- och andra resultat visar sjunkande kunskapsnivåer hos svenska elever och i media talas det ofta om att skolan är i kris. I boken "Skola på vetenskaplig grund " visar författarna hur skolan kan utvecklas åt rätt håll igen genom god styrning, fortbildning av lärare och en förankring i vetenskapen.

Så stimuleras gränslöst lärande i hållbarhet

2016-05-31
Om undervisning kring hållbarhet i skolan ska lyckas måste eleverna utveckla kritiska kunskapsförmågor. Elevernas djupare kunskaper måste sättas på prov i nya situationer och på högre nivåer där de själva får ta ledningen. Det framkommer i en ny avhandling på Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola.

Respons på distans utmanar eleverna

2016-05-31
Patricia Diaz, lärare i spanska och engelska, har alltid låtit eleverna ge respons på varandras texter. Men när hon undervisade i engelska 7, på naturprogrammet på Mikael Elias gymnasium i Stockholm, kände hon att de behövde ta metoden till en ny nivå.

På skattjakt i lokalhistorien

2016-05-31
Hur högt är det gamla vattentornet och vem ritade stadens domkyrka? När femmorna i Kalmar ger sig ut på kulturhistorisk geocaching utforskar de såväl modern teknik som upptäcker närmiljön ur nya perspektiv.