Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1133 av 1799

Forskning på schemat skapar engagerade elever

2016-05-30
Högstadieelever som får möjlighet att delta i naturvetenskapliga forskningsprojekt jobbar engagerat och får positiva upplevelser av både projektet och NO-undervisningen. Elevens entusiasm hänger i högre grad samman med hur läraren lägger upp undervisningen, än med elevens motivation för naturvetenskap före projektet, visar ny studie.

Som vilka elever som helst

2016-05-30
Det är helg och jag får mejl från en elev i språkklassen. Jag har varit frånvarande från skolan under ett par dagar och nu vill eleven, som precis har börjat kommunicera via mejl, skriva lite om terrorism och hoppas att jag förstår och inleder: ”Jag hoppas att terroristerna kommer en dag försvinner därför att dem…

Barnet som en etisk jämlike

2016-05-30
Mina syskon och jag gick nyligen, efter vår fars bortgång, igenom hans sparade dokument. Då fann vi en artikel där vår mor blev intervjuad om sin syn på hur ungas röster borde få plats.

Ämnesutvecklingen i centrum

2016-05-30
När vi började planera det här numret funderade vi mycket över förstelärarnas och lektorernas roll för ämnesutvecklingen. Vad kan det göra för skillnad på en skola om en lärare har som särskilt uppdrag att utveckla undervisningen?
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Skolan som skyddsfaktor

2016-05-30
Att stödja barn som upplever olika slags utsatthet är viktigt för att de ska klara skolans utbildningsmål. Men hur hittar man de utsatta barnen? I Fröslundaskolan i Eskilstuna, där cirka 95 procent av eleverna har bott i Sverige kortare än sex år, finns rutiner och strukturer för hjälpen.