Högstadieelever som får möjlighet att delta i naturvetenskapliga forskningsprojekt jobbar engagerat och får positiva upplevelser av både projektet och NO-undervisningen. Elevens entusiasm hänger i högre grad samman med hur läraren lägger upp undervisningen, än med elevens motivation för naturvetenskap före projektet, visar ny studie.
Hur kan man översätta grundforskningen till insatser som faktiskt gör skillnad för personer med autism, och hur får man bäst in de sociala och etiska aspekterna? Professor Liz Pellicano berättar här om ett alternativt sätt att se på forskningen om autism (webb-tv).
Det är helg och jag får mejl från en elev i språkklassen. Jag har varit frånvarande från skolan under ett par dagar och nu vill eleven, som precis har börjat kommunicera via mejl, skriva lite om terrorism och hoppas att jag förstår och inleder: ”Jag hoppas att terroristerna kommer en dag försvinner därför att dem…
Mina syskon och jag gick nyligen, efter vår fars bortgång, igenom hans sparade dokument. Då fann vi en artikel där vår mor blev intervjuad om sin syn på hur ungas röster borde få plats.
När vi började planera det här numret funderade vi mycket över förstelärarnas och lektorernas roll för ämnesutvecklingen. Vad kan det göra för skillnad på en skola om en lärare har som särskilt uppdrag att utveckla undervisningen?
Att stödja barn som upplever olika slags utsatthet är viktigt för att de ska klara skolans utbildningsmål. Men hur hittar man de utsatta barnen? I Fröslundaskolan i Eskilstuna, där cirka 95 procent av eleverna har bott i Sverige kortare än sex år, finns rutiner och strukturer för hjälpen.
Professor Morton Ann Gernsbacher talar om olikheterna i människors hjärnor. Vilka skillnader borde uppmärksammas inom forskning, och vilka borde man fokusera mindre på?
Gammalmodig och exkluderande – forskningen riktar hård kritik mot skolans religionsundervisning. Läraren Mikael Bruér känner igen mycket av det som forskningen problematiserar.