Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1137 av 1799

Örebroforskare: Tangentbord bättre än penna

2016-05-24
Elever i årskurs tre har förbättrat sina resultat efter att ha provat en metod som bygger på nytt digitalt samarbete. Detta visar en studie gjord av Annika Agélii Genlott och Åke Grönlund på Örebro universitet.

Läshörnan

2016-05-23
[6–9 ÅR] Hur gör man om man skulle vilja vara modigare, synas och höras mer i klassen? Blyge Emre vill lära känna den nya tuffa killen Ömer – som i sin tur tar för mycket plats för sitt eget bästa.

Se & och lär

2016-05-23
Att titta på är en viktig del i barns lärande, det konstaterar forskaren Åsa Harvard Maare, som spelat matematiska kort­spel tillsammans med barn på ett fritidshem.Åsa Harvard Maare är doktor i kognitionsvetenskap och lektor i visuell kommunikation vid Malmö högskola. I sin avhandling har hon studerat det informella lärandet kring sällskapsspel, närmare bestämt matematiska kortspel.

Lästips

2016-05-23
Hur ser vi egentligen på barn? Och hur ser barn på oss vuxna? Hur mycket lotsning och skydd behöver ett barn? Lars H Gustafsson skriver om konkreta situationer som ofta uppstår i mötet mellan barn och vuxna.

En älskad galenpanna

2016-05-23
Den folkkäre ordakrobaten Lennart Hellsing har satt punkt men hans underfundiga diktverk lever vidare. Kulturskribenten Pia Huss ger sin bild av en yvig, levnandsglad, solidarisk och mångfacetterad författare.

Ett helt annat liv

2016-05-23
För bara en stund sedan sköljde en skur över skolgården, men nu värmer solen gott i lä. April är sig lik med lynnigt väder. Barnen strömmar till, i god tid innan klockan ringer och hinner hoppa rep och hage, spela boll och plocka stenar.

Fokus: Gruppen

2016-05-23
Fritidspedagogik nr 3 2016 Jobba med gemenskap och relationer i barngruppen. Det är fritids kärnuppdrag. Men det finns utmaningar – som stora barngrupper och en rädsla att störa den fria leken.

Hur är läget, Ylva Andersson?

2016-05-23
Dramapedagog och specialpedagog som driver det nya projektet Lek för livet.Ni har tidigare vänt er till förskolor med projektet Barn som inte leker och drar nu igång Lek för livet, som vänder sig till förskoleklass och uppåt.

Fritidshem i framtiden

2016-05-23
Bättre lek, mer likvärdighet och färre kränkningsrapporter. Det är resultatet av två års aktionsforskningsstudier på tre fritidshem i Norrköping.

Bygg trygghet för livet

2016-05-23
Jobba med gemenskap och relationer i barngruppen. Det är fritids kärnuppdrag. Men det finns utmaningar – som stora barngrupper och en rädsla att störa den fria leken.