Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1138 av 1799

Återbruk med mening

2016-05-18
Nina Odegard är förskollärare och för­skolechef och har varit projektled­are för ett kreativt återbrukscenter. Nu är hon doktorand vid Høgskolen i Oslo och Akerhus och forskar om estetiskt utforskande av återbruksmaterial.

Vidsynt om barngrupper

2016-05-18
Som av en händelse publicerar Williams, Sheridan och Pramling Samuelsson boken Barngruppens storlek i förskolan samtidigt som Skolverket presenterar sina riktlinjer kring barngruppernas storlek. Nej, det är ingen slump. Tvärtom bygger Skolverket mycket av sina slutsatser på de tre professorernas forskningsöversikt och studie, skriver förskoleläraren Kent Roslund.    

Brokig resa till forskartoppen

2016-05-18
Rädslan för att inte klara av gymnasiet ledde Karin Rönnerman in på en lång och brokig väg mot målet – en förskollärarexamen. I dag är hon en tongivande professor som driver förskoleyrket framåt.  

Matnyttigt uppslagsverk för naturvetenskapen

2016-05-18
Det här är mycket! Mycket text, mycket strukturerat och mycket matnyttigt. Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken är en direkt fortsättning av Naturvetenskapens bärande idéer som presenterade ett par grundläggande idéer att arbeta med i de tidigare skolåren. Den nya boken ger konkreta exempel och tydliga upplägg om hur man kan arbeta med dem, skriver NO-läraren…