Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1145 av 1799

En bok som borde finnas på lärarutbildningen!

2016-05-09
Sedan en tid finns en osäkerhet kring hur lärare ska förhålla sig till elever i klassrummet. Vi har lämnat en auktoritär ledarroll och demokratiskt motiverat att eleverna mer fritt upptäcker och skapar kunskap utifrån sina egna positioner. Men vad ska läraren göra i stället?

Skolutveckling på Darwins vis

2016-05-09
Didaktisk utveckling är svårstyrd och trög, men följer samma mönster som Darwins utvecklingslära. För att förbättra undervisningen behöver vi göra upp med medelklassvärderingarna, se till att dåliga lärare blir bättre, inte vara rädda för att använda prov och tester – och ha fokus på att få alla elever med på vagnen.  

Forskning: Lärare lägger 50 procent på administration

2016-05-09
Allt fler lärare ägnar allt mer av sin arbetstid åt administration visar docent Anders Ivarsson Westerberg i sitt forskningsprojekt ”Begravd i papper”. Forskningen visar att lärarna ungefär lägger 50 procent av sin arbetstid på administrativa uppgifter, säger han.

Handen spelar huvudrollen i hjärnan

2016-05-09
Händerna hos våra tidiga förfäder stimulerade tillväxten av deras små hjärnor. Utan aktiva, kreativa händer kan vi varken bygga ett samhälle eller skapa kultur. I dag måste inte minst skolan finna en balans mellan handens och teknikens möjligheter.

Peppande men osorterat om IT i undervisningen

2016-05-09
På Palo Alto high school i Kalifornien driver Esther Wojcicki ett mediaprogram där eleverna gör egna tidningar och tv-program från dag ett. De säljer annonser, gör research, skriver, gör layout och distribuerar. I boken "Moonshots in education", skriven tillsammans med Lance Izumi, berättar Wojcicki om sina undervisningsmetoder.
Forskning och utveckling kategorier

Vad händer efter särskolan? Forskning ger oväntade svar

2016-05-09
Kunskaperna om arbetsliv och sysselsättning efter skoltiden för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning är näst intill obefintliga. I avhandlingen ”Sysselsättning och social rättvisa” presenteras unika resultat från en nationell registerstudie om efter(sär)gymnasial sysselsättning, som på flera sätt går emot vad man tidigare trott.