A study in Pediatrics found that chronically ill youths had a 19% to 36% increased likelihood of having developmental delays in physical abilities, social skills, emotional maturity, language and cognitive abilities and communication skills by the time they entered school, compared with those without chronic illness.
Officials at the Wyss Institute for Biologically Inspired Engineering at Harvard have developed a robot they say can teach even young children to code. The robot, Root, looks similar to a vacuuming bot and is intended, its creators say, to make coding fun for students and teachers who may not be familiar with it.
A coalition that includes the US Department of Education has collaborated with education leaders nationwide to release a report that offers a blueprint on providing equitable access to technology-based learning experiences. The report highlights key considerations, such as privacy and security, and recommends ways of improving access and instruction.
Barn med utviklingshemming og store samansette lærevanskar blir møtt med låge forventningar og mangelfull pedagogisk innsats. Haldningsarbeid, kompetanseheving og bruk av teknologi ser ut til å auke det faglege og sosiale utbyttet for gruppa.
Frågor om hur prov liknande Högskoleprovet kan och bör se ut lyfts på den internationella konferensen Framtidens prov och provmiljöer. Den äger rum i Umeå 16–17 juni och arrangeras av Umeå universitet.
Vetenskapliga publikationer och konstnärliga verk som finansieras med offentliga medel ska från 2025 publiceras så att de är fritt tillgängliga. Det är regeringens mål.
Varje år omfördelas cirka 2,5 miljarder kronor på basis av lärosätenas prestation. Nu har Vetenskapsrådet fått i uppdrag att justera den beräkningsmodell (den så kallade kvalitetssnurran) som ligger till grund för omfördelningen.
Sju av tio tvååringar med normal språkutveckling fungerar utmärkt i lek med andra barn. Men av de språksvaga tvååringarna är det bara var nionde som klarar sig lika bra.
Allt fler vetenskapliga texter från svenska universitet skrivs på engelska. Men det betyder inte att vetenskapssvenskan i allmänhet för en tynande tillvaro. Det visar Linus Salös avhandling från Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet.
Det går att arbeta flerspråkigt på lågstadiet, men det är ofta en enspråkig norm som råder trots att klasserna är flerspråkiga. Det visar en doktorsavhandling av Sari Vuorenpää.