Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1157 av 1799

Elever helt uppfyllda av tanken på att de bedöms

2016-04-11
Skolvardagen för elever i åk 9 upptas i stort sett helt av tanken på bedömningar. Samtidigt visar sig språket som används när det gäller mål och kunskapskrav vara för komplicerat för eleverna. Istället använder de sig av de resurser de har. De uppför sig och försöker framstå som goda elever, visar en ny avhandling.

Lästips

2016-04-10
Hur uppstår fenomen som näthat och nätkärlek? Hur kan vi agera för att skydda barn och göra deras användning av nätet tryggare?

Sluta snacka om skärmtid

2016-04-10
Skärmtid, vad betyder det egentligen? När vi alla är mer eller mindre uppkopplade hela tiden, fyller det någon funktion att begränsa skärmtiden för oss själva och våra barn? Det undrar forskaren Elza Dunkels.

Lust att läsa

2016-04-10
De senaste PISA- rapporterna visar att läsförståelsen sjunker. Andra rapporter berättar att föräldrar inte läser för sina barn i lika hög utsträckning som förut. Många frågar sig vad man ska göra åt det.

Skrattet stärker samvaron

2016-04-10
Den har en lika naturlig som självklar del i nästan alla våra samtal. Humor löser problem och skapar gemenskap. Vi blir mer koncentrerade och kreativa av att skratta.

Tunga trender i ungas läsning

2016-04-10
Våld, elakhet, sociala skillnader och dystopier är några tunga trender i 2015 års utgivning av barn- och ungdomslitteratur. Det konstaterar Svenska Barnboksinstitutet i sin årliga Bokprovning.

Ringar in känslorna

2016-04-08
Vad har plåster, äpplen, kristaller och dopamin med systematiskt kvalitetsarbete att göra? En hel del visar det sig under ett besök på Landsjöskolans fritidshem.