Schools can leverage technology such as Google Hangouts, Periscope live-streams and Twitter hashtag conversations to create more opportunities for online students to connect, education consultant Eric Stoller writes in this blog post.
Digital tools are improving language learning and translation but will not replace humans' ability to understand the order of natural languages, writes David Arbesu, a Spanish-language professor at the University of South Florida.
Momentum continues to grow for using formative assessments as an alternative to traditional multiple-choice testing, writes Measured Progress' Stuart Kahl. In this commentary, Kahl asserts that technology was not used enough in assessments during the era of No Child Left Behind.
Med de utmaningar som skolan står inför är det viktigare än någonsin att de åtgärder man vidtar har stöd i forskning och beprövad erfarenhet. Det säger Marie-Hélène Ahnborg, ny vd på forskningsinstitutet Ifous.
Undervisningen i religionskunskap på gymnasiet präglas av en stark icke-troende norm, visar Karin Kittelmann Flensners forskning. Nu har Skolportens lärarpanel valt ut hennes avhandling som Skolportens favorit.
Det finns ingen mirakellösning på skolans problem, men det finns väldigt mycket kunskap som hjälper till att förstå och hantera utmaningar som lärare dagligen står inför. Det säger Silvia Edling, docent i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Barn med funksjonshemninger skulle inkluderes med jevnaldrende. I virkeligheten blir de satt mer utenfor jo eldre de blir. Idealet om inkludering har svunnet i takt med det økte prestasjonspresset i skolen, mener forskere.
Estetiska ämnen stärker elevers kritiska tänkande, språkinlärning och matematikinlärning. Även elevernas inställning till skolan och till det egna lärandet gynnas, skriver Maria Löfgren, rektor vid Lärarhögskolan och Anna Lindqvist, prefekt, estetiska ämnen, båda Umeå universitet.