Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1177 av 1799

Kort om tid stressar eleverna

2016-03-04
Skolverket har hämtat in synpunkter om kursplanerna för de olika ämnena i grundskolan. När det gäller hem- och konsumentkunskap har bland annat forskare vid Umeå universitet fått i uppdrag att yttra sig.

Modell som får eleverna med på tåget

2016-03-04
De svarta bokstäverna projicerades på projektorduken längst fram i klassrummet. En tung suck gick genom klassen. Jag hade börjat lektionen med att visa det centrala innehåll i kursplanen som vi skulle arbeta med. Och elevernas motivation störtdök. Det skriver Christoffer Dahlin, lärare i historia och mediekommunikation.

Fritidspedagogers vision av gott samarbete

2016-03-04
Skola och fritidshem har ett sedan länge trassligt förhållande och frågan om de två institutionernas relation är omdebatterad. Därför utgör antologin Fritidshemmet och skolan, det gemensamma uppdraget aktuell och relevant läsning, skriver Martina Borg, förskollärare och adjunkt vid Göteborgs universitet.

Lysande om läsning som bildar och utvecklar

2016-03-04
Anna-Lova Olsson skriver om svåra saker som moral och mänsklig utveckling utifrån teoretiska begrepp. Trots det är texten tydlig, klar och övertygande. Det skriver Maria Sundkvist, docent vid Tema Barn vid Linköpings universitet.  

Skrattet stärker samvaron

2016-03-03
Humor löser problem och skapar gemenskap. Vi blir mer koncentrerade och kreativa av att skratta. Men för att få en arbetsplats som drar nytta av dess fördelar behöver vi ta humorn på allvar.

Räkna med äventyr

2016-03-03
Matematik kan vara sött. Om man räknar russin och sedan äter dem. I en skogsdunge i Norsborg går lek, sagor, spel och lärande hand i hand.