Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1185 av 1799

Ny kurs i montessoripedagogik på grundnivå

2016-02-23
Med start HT 2016 erbjuder Institutionen för pedagogik och didaktik en grundutbildning i montessoripedagogik, 30 hp. Kursen motsvarar den tidigare mycket uppskattade uppdragsutbildning som gavs vid institutionen, men ges nu som fristående kurs och är därmed avgiftsfri.

Forskare och skolan - Karim Hamza

2016-02-23
Forskare Karim Hamza är på Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND). Han utvecklar empiriskt grundade didaktiska verktyg som lärare i naturvetenskap kan använda sig av i sin dagliga verksamhet. Här berättar Karim om sin forskning.

Så använder barn surfplattan i förskolan

2016-02-23
Med surfplattor i förskolan utvecklas barnens muntliga kommunikation. Till skillnad från i hemmet blir barnen producenter snarare än konsumenter. Men läsandet och skrivandet fortgår med papper och penna. Det visar Susanne Kjällanders forskningsprojekt.

Snabbspår för nyanlända lärare presenterat

2016-02-23
För att nyanlända lärare och förskollärare snabbare ska kunna etablera sig lanserar regeringen och arbetsmarknadens parter ett snabbspår. På ett år i stället för fyra ska nyanlända lärare kunna erbjudas arbete. Nationell samordnare för projektet blir Stockholms universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Sweden and informal learning – Towards Integrated Views of Learning in a Digital Media World. A Pedagogical Attitude?

2016-02-23
Dagens unga rör sig hela tiden mellan formella och informella sammanhang. De kommer till skolan med ny kunskap och nya erfarenheter och deras lärprocesser är varken lätta att fånga eller förstå. Hur ska skolan hitta vägar till lärande och undervisning som ansluter sig till unga människors liv i dag?