Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1187 av 1799

Lärlabbet - Lärandet

2016-02-22
Vad har nyanlända för kunskaper med sig till skolan och hur kan de kunskaperna omsättas i nya kunskaper? De nyanlända elever som har Åsa Sebelius som lärare utvecklar sitt språk genom genrepedagogik.

Lärlabbet eftersnack - Lärande

2016-02-22
Vad har nyanlända för kunskaper med sig till skolan i Sverige och hur kan de kunskaperna omsättas i nya kunskaper? Fortsättning på samtalet som hölls i programmet Lärlabbet om lärandeprocesser.

Årets lärarpris tilldelas fyra eldsjälar

2016-02-19
Kungl. Vetenskapsakademien har tagit beslut om utdelning av Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvars Lindqvists minne år 2016 i matematik, fysik, kemi och biologi, samt NO ”för entusiasm, engagemang och utvecklingsarbete som lett till att elevernas intresse för och kunskap inom matematik och naturvetenskap har ökat”.

UR: Läsning för lässkygga gymnasister

2016-02-19
Mekto Ganic är skolbibliotekarie på Burgårdens Utbildningscentrum i Göteborg. Det är en skola som huvudsakligen har yrkesinriktade gymnasieutbildningar. "Många på den här skolan har aldrig någonsin läst en bok, säger Mekto Ganic som har olika knep att ta till för att locka läsovana till att vilja öppna en bok.

Internationellt: New York schools wonder: How white is too white?

2016-02-19
Concerned about diversity in gentrifying neighborhoods with heavy influxes of white residents, New York City officials are allowing some principals to set aside classroom seats for low-income children, those in the child welfare system and English-language learners. The initiative reflects national concern over school segregation and the race-class achievement gap.