Vad har nyanlända för kunskaper med sig till skolan och hur kan de kunskaperna omsättas i nya kunskaper? De nyanlända elever som har Åsa Sebelius som lärare utvecklar sitt språk genom genrepedagogik.
Vad har nyanlända för kunskaper med sig till skolan i Sverige och hur kan de kunskaperna omsättas i nya kunskaper? Fortsättning på samtalet som hölls i programmet Lärlabbet om lärandeprocesser.
Hiphopen kan göra oss mer kreativa, förstå komplexa meningsbyggnader och hjälpa oss att improvisera. Det säger Bettina Love, assisterande professor vid universitetet i Georgia, i sin föreläsning.
Angus Deaton växte upp i en gruvarbetarfamilj i en fattig by i Skottland. Men pappan ville att sonen skulle satsa på skolan, och till slut tog sig Angus Deaton hela vägen till ett Nobelpris i ekonomi.
Anna Ekström, generaldirektör för Skolverket, berättar i sitt inledningsanförande till Linköpings universitets jubileumskonferens att ungdomars val av utbildningar fortfarande är stereotypa.
Robert Thornberg, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, har studerat vilka konsekvenser mobbning har för de inblandade. Nästan var tionde elev blir utsatt någon gång under sin skoltid (webb-tv).
Kungl. Vetenskapsakademien har tagit beslut om utdelning av Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvars Lindqvists minne år 2016 i matematik, fysik, kemi och biologi, samt NO ”för entusiasm, engagemang och utvecklingsarbete som lett till att elevernas intresse för och kunskap inom matematik och naturvetenskap har ökat”.
Mekto Ganic är skolbibliotekarie på Burgårdens Utbildningscentrum i Göteborg. Det är en skola som huvudsakligen har yrkesinriktade gymnasieutbildningar. "Många på den här skolan har aldrig någonsin läst en bok, säger Mekto Ganic som har olika knep att ta till för att locka läsovana till att vilja öppna en bok.
Computerspil får ofte hug for at have negativ indflydelse på unge. Men effekten kan også være positiv. Forskning viser nemlig, at computerspil gør unge rigtig gode til engelsk.
Concerned about diversity in gentrifying neighborhoods with heavy influxes of white residents, New York City officials are allowing some principals to set aside classroom seats for low-income children, those in the child welfare system and English-language learners. The initiative reflects national concern over school segregation and the race-class achievement gap.