Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1188 av 1799

UR: Hiphop och pedagogik

2016-02-18
Hiphopen kan göra oss mer kreativa, förstå komplexa meningsbyggnader och hjälpa oss att improvisera. Det säger Bettina Love, assisterande professor vid universitetet i Georgia, i sin föreläsning. Hon arbetar framgångsrikt med hiphop som pedagogiskt instrument. (webb-tv)

Mer engelska – men inte självklart bättre

2016-02-18
Gymnasieelever som läser program med engelska som undervisningsspråk pratar mer engelska även på fritiden – men de utökar inte sin akademiska vokabulär mer än andra. ”Det finns en utvecklingspotential", menar forskaren Eva Olsson.

Därför gör surfplattorna succé i förskolorna

2016-02-18
 Surfplattorna har gått från att vara en leksak till ett verktyg i förskolorna, visar ny forskning. "I förskolan blir barnen en producent istället för en konsument", säger forskaren Susanne Kjällander.

Internationellt: What does research really say about iPads in the classroom?

2016-02-17
Educators Jeanne Carey Ingle and Tanya Moorehead in this commentary share five takeaways from research on the use of iPads in the classroom. Research, they write, shows that iPads improve learning and student engagement. Researchers also have found that iPads can level the playing field for all students, they note.