Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1211 av 1798

”Sextar” för att få bekräftelse

2016-01-11
Oftast råkar unga som lägger upp eller skickar nakenbilder på nätet inte ut för något allvarligt. Men de är ändå noga med att minimera riskerna och känner oro efteråt, visar forskning gjord i Storbritannien och Sverige.

Viktigt med status på nätet

2016-01-11
Unga som agerar i sociala medier lever i en spänning mellan önskan att få uppmärksamhet och den sårbarhet och utsatthet som råder i kommunikationen online. Det visar Liselotte Eek-Karlsson i en avhandling som kom i slutet av oktober.

Likvärdigt men inte likadant

2016-01-11
På mitt skrivbord ligger en skrift från utbildningsdepartementet som handlar om svenska förskolans framväxt, berättat ur ett politiskt perspektiv. Den börjar från början med systrarna Moberg som startade den första folkbarnträdgården i Norrköping och Alva Myrdals storbarn­kammare, går via Barnstugeutredningen från 1968 till mer närliggande beslut om maxtaxan, läroplanen och skollagen.  

Lyssna på barnens idéer

2016-01-11
Barn har något viktigt att bidra med i en föränderlig värld. Det visar en ny avhandling om barns meningsskapande kring biologisk mångfald och en hållbar framtid.  

Internationellt: College degree gap grows wider between whites, blacks and Latinos

2016-01-08
The number of white students graduating from college outpaces the number of black and Latino students, according to a report from youth-advocacy group Young Invincibles. Still, data show all three groups are earning more degrees overall. Report author Tom Allison says rising tuition costs could be one reason for the racial gap in college-graduation rates.

Internationellt: Igniting teacher leadership in your school

2016-01-08
In this blog post on ASCD EDge, author and educator Bill Sterrett shares five ideas to ignite teacher leadership in your school, including by defining and supporting teacher leadership goals and affirming the professional efforts of teachers.