Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1217 av 1798

Teachers We Want More Control over Ed Tech Decisions

2015-12-18
Education leaders -- not teachers -- most often make education-technology decisions, according to almost half of the 4,300 teachers surveyed by education marketplace TES Global. However, 63% of teachers said they would like to have more control over ed-tech decision-making.

UR: Livets hårda skola - Skolavslutning

2015-12-17
Inför skolavslutningen sammanfattar Musse sina lärdomar: Oavsett sina egna förutsättningar kan man vara ett stöd för barnen. Genom att möta och hantera sin egen matteångest kan man undvika att föra över den på andra. (webb-tv)

UR Samtiden: Hur får nyanlända elever en bra början?

2015-12-17
Vad ska man tänka på som lärare när man undervisar nyanlända elever? Vad säger forskningen? Hur får man ett kunskaps- och språkutvecklande arbetssätt? Forskaren Tore Otterup har själv mångårig erfarenhet av att undervisa flerspråkiga och mångkulturella elever och här ger han konkreta tips på hur undervisningen kan bedrivas i klassrummet. (webb-tv)

UR Samtiden: Om språk, identitet och författarskap

2015-12-17
Författaren Zulmir Becevic berättar här om sin bok "Avblattefieringsprocessen", en bok som handlar om att inte passa in i Sverige sedan ett främlingsfientligt parti är i majoritet. I boken tvingas huvudpersonen gå på kurs för att bli en riktig svensk. Men vad innebär det egentligen att vara riktigt svensk? (webb-tv)

UR Samtiden: Läraren och relationer

2015-12-17
Magnus Blixt menar att han som lärare är beroende av väl fungerande relationer för att arbetet ska fungera. Det gäller relationen till eleverna såväl som relationen till kollegor och till elevernas föräldrar. I förlängningen stöder det här elevernas lärande och utveckling - får vi bättre relationer blir det bättre lärande, förklarar han. (webb-tv)

Alla i mål

2015-12-16
Skolstrategen Per Kornhall ger tips och praktiska råd som lutar sig mot evidens och beprövad erfarenhet. Boken "Alla i mål" beskriver flera verkliga fall där skolutveckling har lett till en positiv förändring.