Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1225 av 1799

Vidgade vyer med Matematiklyftet

2015-12-10
I höst har cirka 1 000 lärare i staden [Stockholm] startat den sista omgången av Matematiklyftet. Satsningen bygger på kollegialt lärande och i klassrummet lär sig eleverna att det finns flera sätt att lösa ett matteproblem.

Rollspel gav eleverna nya kunskaper

2015-12-10
På Södra skolan rollspelades det för fullt då eleverna i årskurs åtta redovisade ett arbete de gjort under hösten. Det handlade om ett projekt i samarbete med Kulturskolan.

UR: Det handlar om matematik

2015-12-10
Vad ska vi ha matten till och varför är den så viktig? Och är vi så dåliga som de sjunkande Pisa-resultaten visar? Experter avlivar bland annat myten om att det finns folk som inte är mattemänniskor (webb-tv).

Religiösa traditioner framställs som ointelligenta

2015-12-10
I klassrummet förknippas religion ofta med en förfluten tid när människor inte visste bättre, visar ny forskning. Med den uppfattningen kan det dock bli problematiskt att förbereda elever för att leva i ett samhälle som präglas av mångfald.