– Skolan behöver konkreta förslag kring vad den kan göra för att minska fördomar och främja tolerans och öppenhet, säger Örebroforskaren Sevgi Bayram Özdemir, som nu har fått 7 miljoner kronor från Vetenskapsrådet.
Att börja träna de exekutiva förmågorna vid så tidig ålder som möjligt är jätteviktigt, menar forskaren och psykologen Cecilia Wåhlstedt. Hjärnans plasticitet är betydligt större hos yngre barn jämfört med tonåringar och vuxna och träningen bör sättas in redan under förskolan.
Perception handlar om hjärnans förmåga att tolka både yttre och inre synintryck. När denna förmåga inte fungerar som den ska får eleven ofta problem med inlärningen, berättar psykologen Annika Flenninger. (webb-tv)
Motivation är den viktigaste faktorn för inlärning. Hjärnforskaren Martin Ingvar föreläser om att skolan är uppbyggd efter antagandet att alla som kommer till skolan är motiverade att lära. Han menar att dålig kunskap om hjärnans motivationssystem leder till en segregerad skola där de motiverade eleverna drar ifrån och de mindre motiverade får det riktigt kämpigt.…
Musse ska försöka hjälpa sitt gudbarn med matematik men inser att han inte förstår matten i årskurs fem. Hur ska han nu hantera sin roll som en vuxen förebild? All ångest han själv hade i skolan kopplat till matte väcks åter till liv. Men Musse inser samtidigt att han nu har chansen att göra om…
Vad händer om man möter en elev med språkstörning som inte reagerar som man är van vid och som man inte förstår? En risk är att man tappar sina vanliga redskap och blir en otydlig guide och pedagog menar psykologen Anna Liljestrand, som här ger råd om hur hindren kan överbryggas. (webb-tv)
Matematik är inte ett språk. Men nästan alla barn med grav språkstörning har också stora matematiksvårigheter, berättar logopeden och specialläraren Markus Björnström. Hur hänger det ihop och vad innebär det att få en diagnos dyskalkyli? (webb-tv)
Nils Holm och Harry Ölmhagen är lärare på den yrkesförberedande gymnasieutbildningen På rätt köl i Umeå. De flesta av eleverna på skolan har ADHD och en krokig skolgång bakom sig. Målet är att de ska kunna söka, få och behålla ett jobb i framtiden. Eleverna lär sig bland annat att svetsa och bygga både skepp…
By operating a coffee cart for the school’s teachers, special education students gain some real-world skills while getting tosknow more people in their community.