Syftet med denna studie är att bidra med fördjupade kunskaper om den process varigenom en skola genom olika kartläggningsaktiviteter söker information om nyanlända elevers tidigare erfarenheter och kunskaper.
Niorna har flyttat hemifrån och kämpar nu med sin första veckomatsedel. Hur ska pengarna räcka när maten bör vara både billig, god, klimatsmart och hälsosam?
Friskolorna har inte utmanat den traditionella specialpedagogiken, samtidigt som valfriheten missgynnar elever i behov av särskilt stöd. Det visar ny forskning.
Hur ska jag räcka till? Det är den vanligaste frågan lärare ställer sig när de handlar om inkludering. "Jag vill hellre prata om tillgänglighet och om att handskas med olikheter", säger Fredrik Ahlén, författare till en ny bok om inkludering.
LO, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet arrangerar ett gemensamt seminarium om skolans ansvar för nyanlända elever. Vilka är utmaningarna för skolor som tar emot nyanlända elever? Vad behövs för att stärka skolornas förutsättningar att ta emot nyanlända på ett bra sätt?
Det är viktigt att specialpedagoger och modersmålslärare har ett nära samarbete, menar Elisabeth Lindén, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Det krävs också en stor förståelse för hur flerspråkiga elever tillägnar sig skriftspråket (webb-tv).
Logopeden Hanne Uddling föreläser om arbetsminnet. Hon berättar om sina iakttagelser om hur arbetsminne, språkinlärning och språkstörning samverkar. Hon berättar också om hur det går till att lära sig ett nytt språk och hur språkinlärningen fungerar då man har ett nedsatt arbetsminne (webb-tv).
Vad är det för likhet och skillnad mellan språkstörning och autism? Logopeden och specialpedagogen Ulrika Aspeflo reder ut begreppen och tittar närmare på vilka insatser vi måste fokusera på inom förskola och skola för att hjälpa barn med speciella behov (webb-tv).