Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1242 av 1799

Förskollärarens roll som fostrare

2015-11-10
Tre grundtankar formar fostran i förskolan: varje barn är unikt, alla ska få en stabil grund för ett gott liv – och för det krävs ordning. Det hävdar forskaren Airi Bigsten i en ny avhandling.

Estetisk blick på lärandet

2015-11-10
  Förskollärare är nyckelpersoner för nästa generation. Ett positivt, vackert och förpliktande budskap. Biljana C. Fredriksen uppmanar till kritisk läsning, reflektion och eget ställningstagande. Inte ens forskning erbjuder en objektiv sanning, skriver förskolläraren Britt Jakobsson.

Ett uppdrag utan slut

2015-11-10
Efter att ha läst boken Förskollärarkompetens i förändring känner jag en ödmjukhet över hur stort och komplext uppdrag vi förskollärare har. Sonja Sheridan, Anette Sandberg och Pia Williams lyckas med den här boken ge en bild av ett oändligt uppdrag i ständig förändring, skriver förskolläraren Per Edberg.

Språk den konstiga vägen

2015-11-10
Att möta konst kan vara en väg till filosofiska samtal och nya begreppsvärldar. Sanna Fransson ser hur språket utvecklas hos hennes sexåringar av temaprojektet med en befintlig museiutställning.  

Pekplattor extra bra för flerspråkiga förskolebarn

2015-11-09
Flerspråkiga förskolebarn är extra hjälpta av pekplattor. Med hjälp av dem kan de höra böcker på sitt andra modersmål, använda pedagogiska appar och kommunicera med barn på andra förskolor via till exempel Skype – en insats som är viktig inte minst för de barn som talar ett minoritetsspråk.