Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1245 av 1799

UR Samtiden - Ojämlik skrivundervisning på gymnasiet

2015-10-30
Forskaren Pernilla Andersson Varga har jämfört skrivundervisningen på teoretiska och praktiska utbildningar inom gymnasiet. Skolan betonar vikten av att alla elever ges möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. Den möjligheten blir dock ojämlik, menar Pernilla Andersson Varga.

Delmål för bättre resultat

2015-10-30
Cathrina Wadecki är NO-lärare på Kvarnhagsskolan i Botkyrka utanför Stockholm. När skolan 2012 såg att niondeklassarna gick ut med slutbetyg långt under riksgenomsnittet valde man att med hjälp av forskaren Leili Falsafi lägga om sina arbetssätt radikalt.

Internationellt: What is the secret to being good at maths?

2015-10-28
Some countries, including China and Japan, are teaching maths through competitive games, and the approach appears to be effective. Steson Lo and Sally Andrews, both of the University of Sydney, write in this commentary about the need to reverse a tendency to avoid competition in Australia.

Inspirerande om språk i SO

2015-10-28
Hur gör vi när eleverna har svårt att förstå de texter de möter i undervisningen? Risken med att välja förenklingens väg är att undervisningen på så sätt hamnar i en nedåtgående spiral. Ju mer man förenklar desto mindre kunskap och språk tillägnar sig eleverna. Författarna till boken Språkutvecklande SO-undervisning förespråkar en annan väg.

Med inlevelse i kalla kriget

2015-10-28
Lägg lite kraft på att skapa en berättelse runt det du undervisar om. Det är roligt, du får med dig eleverna och de lär sig mer. Det säger Carl Emanuelsson, SO-lärare som jobbar med storyline.

Nya lösningar väcker läslusten

2015-10-28
Rätt verktyg kan få även den mest motvilliga tonåring att engagerat vända och vrida på en novell under en hel lektion. Det vet svenskläraren Jenny Edvardsson, som utvecklat läsförståelsestrategier särskilt anpassade till gymnasiet.