Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1246 av 1799

Engelska – all day long

2015-10-28
På fredagar pratar Jenny Janssons högstadieelever på Trångsundsskolan engelska – hela dagen, i alla ämnen. – Situationen avgör vilka ord vi använder och på så vis blir inlärningen mindre tillrättalagd, säger hon.

Mystiska möten gör världen större

2015-10-28
En klass i Borås. En klass i Napier, Nya Zeeland. Snart ska de träffas i ett videosamtal utan att veta var den andra klassen befinner sig. Följ med klass 7A på en spännande gissningslek som lockar fram engelskt prat av bara farten

Lättläst utan stöd hotar demokratin

2015-10-28
Det går knappast en dag utan nyheter och reportage som handlar om krisen kring ungas läsande. De läser för lite, de läser fel texter och de visar dåliga resultat i nationella och internationella mätningar. Det uttrycks också oro för att läsundervisningen inte håller måttet, skriver professor Christina Olin-Scheller.

Tvålärarsystem - dubbelt så bra

2015-10-28
Att jobba i par i klassrummet är tryggt, effektivt och ökar kunskapen hos eleverna. Det finns utmaningar med systemet men i Södertälje är modellen med två lärare i en klass inarbetad.

Internationellt: Why it can help children to slouch

2015-10-28
Slouching while working on a maths problem may indicate cognitive engagement, according to a study published in Occupational Therapy International. Researchers found muscle activity decreased when students calculated problems in their heads, compared with those students who took part in a passive control activity.

Omgivningen avgörande för autistiska barns skolgång i Indien

2015-10-28
Inkluderande utbildning för barn med funktionshinder är ett ledande begrepp i västvärldens skolor. Begreppet har via internationella deklarationer och organisationer blivit vanligt även i Syd. Statistik visar dock att många barn med funktionshinder fortfarande står utan skola och utbildning. Av en ny avhandling framgår att omgivningen kan vara den helt avgörande faktorn.