Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 125 av 1798

Torben Freytags licentiatuppsats: Det poetiska glappet

2024-06-11
Torben Freytag har arbetat som bild- och svensklärare i högstadiet i många år, och på senare tid även som lärarutbildare på SU. Han har också en bakgrund som musiker. I början av juni presenterade han sin licentiatuppsats, där han fördjupar sig i frågor som han själv har stora erfarenheter av.
Forskning och utveckling kategorier

NO-undervisningen har fastnat i en akademisk tradition

2024-06-11
Många lärare i naturvetenskapliga ämnen är fast i en akademisk tradition med faktakunskap i fokus, konstaterar Lina Varg i en ny avhandling. "Om de får bättre möjligheter till samarbete mellan stadierna och utformar sina lektioner på ett friare sätt kan de skapa en undervisning som passar dagens samhälle bättre", säger hon.
Forskning och utveckling kategorier

“Vi behöver undervisa eleverna i digital läsning!”

2024-06-07
Att läsa digitalt är på många sätt mer utmanande än att läsa på papper, visar forskningsstudier. Därför kräver digitalt läsande särskilda strategier. Lisa Molin, lektor vid Center för skolutveckling, ger en överblick över forskningsläget kring analog och digital läsning och vad som kan vara bra för lärare att att tänka på.

3 benefits of implementing grit in the math classroom

2024-06-04
A variety of reasons can turn someone off of math, but three grit-building characteristics can turn that caution into confidence, writes India White, an author and former math teacher and assistant principal. White explains how to encourage students to help develop resilience, remind them that everyone learns when given enough time, and share positive stories…