Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1252 av 1798

Bråk en brygga till gymnasiet

2015-10-13
"Jag tror att många lärare släpper bråktalen för tidigt, innan kunskapen har satt sig riktigt hos eleverna. Man går över till att omvandla dem till decimaltal, för att förenkla", säger Ingrid Malmberg, lärare på gymnasieskolan Vipan i Lund.

Irlands strategi för att digitalisera skolan

2015-10-12
Irlands utbildningsdepartement har nyligen presenterat en strategi för att digitalisera skolan, en strategi som sträcker sig över fem år och finansieras med 210 miljoner euro – landets största satsning någonsin inom det här området.

Skickligare idrottslärare med teori och reflektion

2015-10-09
Den pedagogiska skickligheten i ämnet idrott och hälsa utvecklas med hjälp av aktuell forskning och olika lärandeteorier. Idrottslärarstudenter kan utveckla sin undervisning genom teoribaserat lärande och kritisk reflektion, visar forskning från Göteborgs universitet.

Internationellt: Do teachers in Finland have more autonomy?

2015-10-09
Teachers in Finland may have more autonomy than those in the US, Pasi Sahlberg, former director general at the Finnish Ministry of Education and visiting professor at Harvard University writes in this commentary. Sahlberg reflects on teacher autonomy, noting that it differs from school autonomy.

Internationellt: Why Singapore has the smartest kids in the world

2015-10-09
Singapore has become a leader in education due, in part, to a focus on preparing children for the country's changing economy, says Andreas Schleicher, education director for the Organisation for Economic Co-operation and Development. This article highlights lessons other countries can learn from Singapore.