Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1315 av 1798

Här är framtidens undervisning

2015-04-20
En ny undervisningsform i 3D ska revolutionera lektionerna i Dalarnas skolor och göra det lättare att förstå saker som hur det ser ut i hjärtat, hur stora planeterna är och hur fotosyntesen fungerar.  

"Släpp barnen fria framför skärmen"

2015-04-17
Barnens internetvanor sätts ofta i samband med problem som spelberoende, isolering och mobbning på sociala medier. Lyft också fram fördelarna med internet i stället för att bara fokusera på riskerna, säger Jan Gulliksen, KTH-professor som ifrågasätter vuxenvärldens begränsningar av barnens skärmtid.

Visar NO-klassrummet som kommunikativ arena

2015-04-17
I de naturvetenskapliga ämnena ställs höga kommunikativa krav på både lärare och elever. Det faktum att naturvetenskapen har ett eget språk präglar undervisningen och gör kommunikationen speciell. Detta resulterar i en särskild dynamik, visar Miranda Rockséns avhandling.

Fem steg för mer lyckad vetenskapskommunikation

2015-04-17
Ska vetenskapen kunna leda samhället genom förändringar och skapa underlag för beslutsfattande och statlig politik måste forskningskommunikationen förbättras och utvecklas. Men lösningen är inte att skrika högre, skriver Robert Watt, kommunikationschef på Stockholm Environment Institute.