Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1318 av 1798

Digital kompetens i Kanadas skolsystem

2015-04-13
MediaSmarts är en oberoende och icke-vinstdrivande organisation i Kanada som arbetar för att främja barns och ungdomars förmåga att förstå och hantera ett medielandskap och ett samhälle som formas av den digitala teknikutvecklingen, skriver Stefan Pålsson, Skolverket.

De når målen med filmens hjälp

2015-04-13
När förskoleklassen gör film övar sig eleverna bland annat på att skriva manus, hantera modern teknik och samarbeta. "Det är väldigt inspirerande både för oss pedagoger och för barnen", säger Ulla Berg och Maria Eman på Norrmalmsskolan i Piteå.

"Varken förskola eller skola"

2015-04-13
Vill vi sätta barns framtid i centrum gäller det att använda sig av nya teorier och använda oss av både kommunikation och metakommunikation för att hjälpa barn att få syn på sig själva som lärande personer. Det skriver Ingrid Pramling Samuelsson i en krönika.

Att förstå barn

2015-04-13
I en ny upplaga av boken "Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt", skriven av Leif Askland och Svein Ole Sataøen, presenteras innehållet utifrån ny forskning samt utifrån en delvis ny disposition.

Skapa nyfikenhet för matematik

2015-04-13
Att leka med hink och spade kan innebära att utforska volym. Sparka en fotboll kan handla om att beräkna avstånd. "Det är lätt att missa barns möten med matematik i vardagen", säger Kerstin Bäckman, som skrivit en avhandling om just detta.

Genom leken lär vi oss lättare

2015-04-13
Vattenmolekyler tillhör det abstrakta i livet. Förskolläraren Ninna Bornestedt tar därför hjälp av både modeller och dramalekar för att sexåringarna ska förstå vad som händer när vatten blir till is.
Omslag Skolporten 4 2015 megameny

Lärarnas samarbete är avgörande

2015-04-11
På F–9-skolan Söderporten i Norrköping jobbar man för att göra eleverna redo för ordinarie undervisning i alla ämnen på högst ett år. För att klara det krävs ett tätt samarbete i lärarteamet.
Omslag Skolporten 4 2015 megameny

Bättre svenska med genrepedagogik

2015-04-11
På Grimstaskolan i Vällingby arbetar lärarna med genrepedagogik för att hjälpa både nyanlända elever och andra elever med svenska som andraspråk till bättre skolresultat.

UR: Hans Rosling – Framtidens statistik

2015-04-10
Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, är känd för att göra statistiken begriplig och tillgänglig i sina pedagogiska föreläsningar om global hälsa. Här tar han hjälp av 3D-grafik när han skildrar historiska skeenden och berättar hur statistik kan ge oss svar på hur en bättre framtid kan skapas med rätt insatser och…