Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1319 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

6. Uppmuntra elever att tala högre

2015-04-10
Många blyga elever är rädda för att uppfattas som ”dåliga” av omgivningen. För att inte lärare och klasskompisar ska höra om de svarar fel, pratar de därför ofta tyst och snabbt. Det här är ett sätt att försöka kontrollera den obehagliga situationen och undvika negativa omdömen.
Forskning och utveckling kategorier

2. Våga prata med eleven

2015-04-10
I samtalet med eleven är det bra att ställa konkreta frågor och betona att blyghet är väldigt vanligt, typ: ”Många barn tycker att det är jobbigt att räcka upp handen. Känns det så för dig också?” Fokusera inte bara på svårigheter utan också på barnets styrkor. Många blyga är exempelvis lugna och reflekterande.
Forskning och utveckling kategorier

1. Lär dig se tecken på sociala oro

2015-04-10
Blyga barn försöker ofta göra sig osynliga i klassrummet genom att sätta sig längst bak, avstå från att räcka upp handen, undvika att gå fram till katedern, låta alla andra gå före i köer, undvika att äta i matsalen, skolka från muntliga redovisningar, friluftsdagar och gymnastiklektioner.

Internationellt: Kids may be more likely to use customized playgrounds

2015-04-10
Tailored playgrounds may help increase levels of physical activity among children in underprivileged neighborhoods, according to a Dutch study published in the Journal of Science and Medicine in Sport. These neighborhoods experience the most levels of "inactivity and lifestyle-related disorders," lead author Evert Verhagen said.

UR Samtiden - Det tysta klassrummet - Det tysta klassrummet

2015-04-10
Sitt ner. Vänd dig mot läraren. Gör dina läxor. Den strikta ordningen blev norm i klassrummet under 1900-talet. Silwa Claesson, professor i pedagogik, har studerat dynamiken mellan elev och lärare i historien. Här berättar hon om den sociala dynamik som rådde förr och hur undervisningen i den nära framtiden kommer att vara märkbart annorlunda jämfört…
Forskning och utveckling kategorier

UR: Lärarrummet - Tre pedagoger - om barn i behov av särskilt stöd

2015-04-10
Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program som i sin vardag möter barn i behov av särskilt stöd. Medverkande: Hans Burefjord, specialpedagog knuten till Skoldatateket i Sundsvall, Frida Hedlund, speciallärare på Hagsätraskolan i Stockholm och Andreas Woisin, SO-lärare på resursgrundskolan Vintertullsskolan i Stockholm. (webb-tv)