Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1321 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

UR: Lärarrummet - Tre pedagoger - om barn i behov av särskilt stöd

2015-04-10
Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program som i sin vardag möter barn i behov av särskilt stöd. Medverkande: Hans Burefjord, specialpedagog knuten till Skoldatateket i Sundsvall, Frida Hedlund, speciallärare på Hagsätraskolan i Stockholm och Andreas Woisin, SO-lärare på resursgrundskolan Vintertullsskolan i Stockholm. (webb-tv)

Internationellt: 5 Lecture Capture Hacks for More Engaging Videos

2015-04-10
For educators who have flipped their instructional model, there are several ways to create more engaging videos. This article shines a light on five such techniques, for example using "green screen" technology, using a lightboard rather than a whiteboard and implementing multiperspective video.

Kompetens i klassrumsbedömning

2015-04-10
Att använda kompetens i klassrumsbedömning innebär ett ständigt arbete med att utveckla både undervisning och lärande. Forskare vid Högskolan i Halmstad beskriver i en ny studie lärares bedömningskompetens. Resultaten visar hur viktigt det är att lärare och elever samarbetar i klassrummet och att lärare måste hjälpa varandra att utvecklas.

För mycket variation blir svårt för elever

2015-04-10
Lärare kan hjälpa elever att lära genom att visa på likheter och skillnader, men det får inte blir för mycket variation på en gång. Det visar en artikel från högskolan i Halmstad, där tre lärare och en forskare förbättrade en lektion om joner i en learning study.

Lyft fram kroppens kunskap

2015-04-09
Lärare i idrott och hälsa måste spänna bågen. Det räcker inte att eleverna har roligt och testar olika idrotter. De ska lära sig något viktigt – att utveckla den egna rörelseförmågan. Det menar forskaren och lärarutbildaren Gunn Nyberg.