I debatten om diagnosernas vara eller icke vara menar vissa experter att skolan måste tona ned diagnosernas betydelse. Andra anser att diagnosticeringen borde öka ännu mer.
Hur ska exempelvis lärare i idrott och hälsa eller hem- och konsumentkunskap göra för att kroppen ska hålla för alla påfrestningar under ett helt arbetsliv?
Utomhuspedagogik. Det krävs gott om fantasi för att låtsas att saker och ting är något annat än vad de är. Oredigerade platser utomhus stimulerar just till det. Att leka.
Vi lever i dag med ett vidgat textbegrepp, vilket reser många nya frågor om vad text egentligen är. Detta är utgångspunkten för boken Mötesplatser – texter för svenskämnet där tre redaktörer låter ett antal forskare inom fältet dela med sig av sin expertis.
En amerikansk soldat som skickas till fronten eller en ung adelsdam som roar sig i skuggan av franska revolutionen. Cecilia Johanssons högstadieelever skriver bloggdagbok åt påhittade karaktärer.
Hur kan man skapa bättre stämning och uppnå studiero? Vi möter tre olika huvudpersoner ur tidigare program som på olika sätt jobbar för att skapa lugn i stökiga elevgrupper.
Väldigt få lärare i Indien har någon reell kunskap om autism. Det upptäckte Shruti Johansson, forskare i specialpedagogik, när hon besökte Kolkata i Indien (webb-tv).
Den amerikanske arkitekten Peter Lippman har specialiserat sig på lärmiljöer. På besök i Sverige konstaterar han att vi är lika fel ute som de flesta andra länder när vi bygger skolor.
Läraren och undervisningshandledaren Anne-Marie Körling efterlyser ett mer medvetet förhållningssätt till klassrummet - och ger sina bästa tips på hur lärmiljön kan förbättras. (webb-tv)