Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1327 av 1798

Ser inte gruppen för alla barn

2015-03-30
Förskolan har av tradition varit en social arena där barngruppen stått i centrum, där lärandet tillsammans och gruppdeltagandet varit det viktigaste. "I dag ser vi hur det individualiserande synsättet vinner mark även i förskolan", säger professor Ingrid Pramling Samuelsson.

Källkritik ett ständigt uppdrag

2015-03-30
Låt eleverna bli producenter och inte bara konsumenter. Det öppnar deras ögon för hur viktig källkritiken är, menar läraren Ylva Pettersson, vars elever publicerat hundratals artiklar på nätet.

"Forskning inom utbildningsvetenskap är inte flummig"

2015-03-30
En stor del av den utbildningsvetenskapliga forskningen är av hög kvalitet, samtidigt som den är praktiknära och handlingsorienterad. Därför är det mycket tråkigt att dagens utbildningsvetenskapliga forskning målas upp som ”flumpedagogisk”, skriver Eva Björck och Petter Aasen.

Så använder du Creative Commons i skolan

2015-03-30
Som lärare kan du ha stor nytta av att känna till Creative Commons licenserna. Du kan använda dem till exempel när du har skapat lektionsmaterial som du vill sprida till andra. Din kunskap kan du också använda när du ska handleda eleverna så att de använder licensierat material på rätt sätt i sina skolarbeten.

Internationellt: The deconstruction of the K-12 teacher

2015-03-27
Technology - from crowdsourcing sites for lessons plans to online videos - are shifting the role of today's educators, English teacher Michael Godsey writes in this commentary. Technology has replaced the need for teachers to be "the local expert," he writes.

Internationellt: How 3 districts empower teachers as tech leaders

2015-03-27
Three school-district leaders appeared at the recent SXSWedu conference in Texas to share how they are empowering teachers as technology leaders. Officials stressed the importance of professional development, involving teachers in resource development and overcoming reluctance among some in making the digital transition.