Berättande är ett naturligt sätt att förhålla sig till kunskap och lärande. "Elevernas förståelse av ett ämnes innehåll och begrepp underlättas vid berättande", säger läraren och doktoranden Ola Henricson som föreläser på Berättarfestivalen i Skellefteå i slutet av veckan.
School districts in Virginia, Alabama and Maine ranked at the top of a survey by the National School Boards Association and the Center for Digital Education. The 10th annual Digital School Districts Survey rated districts - in categories based on enrollment - for making extraordinary use of technology, including one-to-one laptop initiatives, flipped instruction and…
Educators in a Texas school district say they have been able to tailor lessons to meet students' individual needs with Google Chromebooks, Google Apps for Education and other tools. By sharing resources via cloud-based technology, educators say they also are able to create a more collaborative environment.
Begreppet bedömning har diskuterats mycket det senaste året, säger läraren och forskaren Eva Hartell. Man pratar om summativ bedömning, formativ bedömning och ipsativ bedömning och det är inte alltid lätt att orientera sig bland de nya begreppen. Eva Hartell ger exempel på hur lärarna kan arbeta med formativ bedömning genom klassrumsnära aktiviteter.
Att experimentera i undervisningen kan vara ett sätt att konkretisera abstrakta teorier och låta elever få möjlighet att öva sig att arbeta vetenskapligt, menar Cecilia Kozma som är föreståndare vid Vetenskapens hus i Stockholm. Inte minst kan "hands on"-aktiviteter inspirera och i sin tur leda till ett ökat självförtroende, säger hon.
Hur skapar man snabbt och enkelt ett quiz? Kan man använda spelappar vid genomgångar? Ma/No-läraren Camilla Askebäck Diaz visar konkreta exempel från sin egen undervisning och berättar hur man kan använda Ipaden som ett pedagogiskt verktyg.
Panelsamtal med personer som berättar hur de lyckas genomföra sina visioner i skolans verksamhet. Medverkande: högstadielärarna Anna Efremova och Ola Palm samt Lina Axelsson Kihlblom, utbildningschef i Nyköpings kommun och Helena Frieberg, ordförande för Sveriges elevkårer.
From sharing their own stories to building careers into the curriculum, there are six main ways teachers can help students explore future opportunities.
Det finns vissa begrepp inom matematiken som många elever har svårt att lära men som är enormt viktiga för den fortsatta matematiska förståelsen, berättar didaktikforskaren Kerstin Pettersson. Genom att fokusera på dessa tröskelbegrepp får man ett mycket bättre studieresultat hos eleverna (webb-tv).