Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1328 av 1798

Berättande gör att eleverna minns bättre

2015-03-27
Berättande är ett naturligt sätt att förhålla sig till kunskap och lärande. "Elevernas förståelse av ett ämnes innehåll och begrepp underlättas vid berättande", säger läraren och doktoranden Ola Henricson som föreläser på Berättarfestivalen i Skellefteå i slutet av veckan.

Internationellt: Top digital schools recognized

2015-03-26
School districts in Virginia, Alabama and Maine ranked at the top of a survey by the National School Boards Association and the Center for Digital Education. The 10th annual Digital School Districts Survey rated districts - in categories based on enrollment - for making extraordinary use of technology, including one-to-one laptop initiatives, flipped instruction and…

UR Samtiden - MA/NV-biennetten 2015 - Tankar kring begreppet bedömning

2015-03-26
Begreppet bedömning har diskuterats mycket det senaste året, säger läraren och forskaren Eva Hartell. Man pratar om summativ bedömning, formativ bedömning och ipsativ bedömning och det är inte alltid lätt att orientera sig bland de nya begreppen. Eva Hartell ger exempel på hur lärarna kan arbeta med formativ bedömning genom klassrumsnära aktiviteter.