Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1340 av 1798

Matematikens makthavare

2015-03-10
En gång när Astrid Pettersson var tio år fick hon stå i skamvrån, eftersom hon ställde för många frågor om multiplikation. Det var då hon bestämde sig för att det var lärare hon ville bli. I dag är hon matematikprofessor.

Barnböckerna kryllar av tekniska under

2015-03-10
Ny teknik är fascinerande och häftig – men också en fara för naturen, djuren och mänskliga relationer. Det är ett återkommande budskap i svensk barnlitteratur de senaste hundra åren, visar teknikdidaktikern Cecilia Axell i en ny avhandling.

Finland uppgraderar

2015-03-10
Nästa höst får Finland en ny läroplan för grundskolan. Programmering kommer att ingå i kursplanerna för matematik och slöjd. "Den största utmaningen är att hinna fortbilda alla lärare och ta fram material", säger Linda Mannila vid Åbo Akademi.

I England ska alla lära sig programmera

2015-03-10
Koncentrationen går inte att ta miste på. Två och två sitter åttaåringarna på Millbank Academy som klistrade vid paddorna medan de programmerar i Scratch junior. Katten på skärmen – kan de få den att säga något?

Varför misslyckas vi mattelärare?

2015-03-10
Upp med handen alla ni mattelärare som ofta hört följande: ”I dag har jag räknat elva uppgifter. Bra va?” Oräkneliga är de gånger jag bemött frågan med: ”Jaha! Kan du berätta vad du har lärt dig?” skriver Anna Persson, lärare i matematik och NO i Kilafors skola.

Den kritiska blicken får skolan att växa

2015-03-09
För fem år sedan var elevresultaten katastrofalt låga på Strövelstorps skola utanför Ängelholm. Något måste göras. Kommunen valde då att pröva kompetensutvecklingen modellskolan, där all personal integrerar forskning med egen praktik.

Om nätstöd för skolans lärare

2015-03-09
Varför skulle det vara ett problem att skolans lärare söker information om forskning via nätet och sociala medier? Det skriver Ann-Marie Pendrill, professor och föreståndare vid Nationellt resurscentrum för fysik.