Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1344 av 1798

Forskning och utveckling kategorier

Hellre pragmatisk än gnällig

2015-03-03
Det är bättre att anpassa sig än att fokusera på det som inte fungerar. Sådan var Björn Häll Kellermans inställning i skolan, där han var ensam om att ha en rörelsenedsättning. I dag är han biträdande borgarrådssekreterare i Stockholm.
Forskning och utveckling kategorier

Hälften av alla barn med stora rörelsenedsättningar deltar inte i skolidrotten

2015-03-03
För barn med stora rörelsenedsättningar är det ytterst viktigt att ta tillvara på alla tillfällen till fysisk aktivitet, men en avhandling från Lunds universitet visar att nästan hälften av dessa barn inte deltar i skolidrotten. Barn med intellektuella funktionsnedsättningar får också färre fysioterapeutiska insatser än barn med rörelsenedsättningar.

Hallå där Martin Harling...

2015-03-03
…vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier på Linköpings universitet. Du är en av över 700 medverkande på den stora nordiska konferensen NERA 2015 på Pedagogen som genomförs 4-6 mars under temat Marketisation and Differentiation in Education.

UR: En bok, en författare - Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv

2015-03-03
Alexandru Panican är redaktör för boken "Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv". Det finns fortfarande ett stort politiskt intresse för gymnasiala yrkesutbildningar och då i synnerhet lärlingsutbildningarna. I antologin medverkar olika forskare med intresse för yrkesutbildning och de utgår från sina olika ämnesperspektiv. Intervjuare: Anita Kratz.

En resenär med språk i bagaget

2015-03-03
Författaren Torgny Karnstedt har ägnat halva sitt liv åt läsfrämjande arbete och träffat hundratusentals elever runt om i landet. Inte minst yrkeselever. "Det är den gruppen som har längst väg till bokhyllan", säger han.

Fokus på elevens ständiga förbättring i skolan

2015-03-02
I skolans utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och utvecklingsplaner samverkar lärare och elever i arbetet med att skapa en elev som hela tiden förbättrar sig. Detta oavsett vilken nivå eleven befinner sig på. Gabriella Höstfälts avhandling belyser konsekvenser av dagens resultatinriktade läroplan.