Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1348 av 1798

Internationellt: Do students like your teaching? Try this and find out

2015-02-24
Educators should tap into students' individual learning styles and involve students in designing lessons that are right for them, Alan November, veteran educator and senior partner and founder of November Learning, writes. In this commentary, he shares an experiment he has used to learn more about students' learning styles.

Internationellt: An easier way to teach

2015-02-24
"Our role as teachers is not to do the learning for our students; our role is to find ways to help our students learn on their own," writes ASCD author and ASCD EDge community member Robyn Jackson.

UR: En framgångsrik skola – En framgångsrik skola

2015-02-23
Vad är viktigast för att få en fungerande undervisning i klassrummen? Hur kan man skapa en skola som bygger på vetenskaplig bakgrund och beprövad erfarenhet? Medverkande: Ulf P Lundgren, Caroline Liberg, Elisabet Nihlfors, Lars Nyberg. Inspelat i Almedalen, Visby, 2014 (webb-tv).

"Undervisning berikar forskning"

2015-02-23
Att undervisning berikar forskningen betonas på framstående universitet i USA och Storbritannien. Det borde vi också erkänna i Sverige. Det skriver Vetenskapsrådets generaldirektör Sven Stafström i en replik på universitetskansler Harriet Wallbergs inlägg om att det borde anses lika viktigt att vara excellent lärare som att vara excellent forskare.

Om läsning i förskolan

2015-02-20
Ulla Damber är lektor i läs- och skrivinlärning vid Umeå universitet, Jan Nilsson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Malmö högskola och Camilla Ohlsson är adjunkt i svenska vid Högskolan Kristianstad. Tillsammans har de skrivit Litteraturläsning i förskolan.