Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1352 av 1798

Ny teknik utmanar lärarens roll

2015-02-16
Lärarens tekniska, pedagogiska och ämnesmässiga kunskaper utmanas när den nya tekniken får en allt större plats i klassrummen och det ställer nya krav på hur läraren hanterar undervisningen. Det visar Martin Tallvid i sin avhandling.

Klassen där alla elever ska lära sig en ny grej varje day

2015-02-16
För klass 6A på Järntorgsskolan börjar skoldagarna med en kvart om någon ny företeelse. Tulpaner, Atlantis och Ayers rock är några av ämnena som klassens lärare Ann-Britt Nordh berättat om. Grej of the day är mikrolektionerna som allt fler lärare anammar.

Svaga läsare kan bli starka lärare

2015-02-13
Dåliga resultat i ett läsförståelsetest vid lärarutbildningens början säger inget om hur studenterna kommer att klara utbildningen. Trots en svag början finns det många som klarar sig utmärkt. Frågan är därför om den här typen av prov bör användas som urvalsinstrument, skriver Christine Lalander, universitetsadjunkt vid Institutionen för språkdidaktik på Stockholms universitet, i en licentiatuppsats.