Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1356 av 1798

”Mitt hjärta fick övertaget om mitt förnuft”

2015-02-05
Vilka språkliga resurser använder elever i årskurs 9 i sitt skrivande för att uttrycka känslor och tankar, samt för att förstå hur andra känner och tänker? Om det handlar Anna-Lena Ebenståls magisteruppsats vid Stockholms universitet om. (Ladda ner uppsatsen här.)

Porträtt: Gunilla Molloy

2015-02-04
Gunilla Molloy har gett många lärarstudenter konkreta redskap att använda i klassrummet. Redan efter något år som lärarutbildare fick hon studenternas utmärkelse ”Den gyllene pekpinnen”. Det blev en bekräftelse på att hennes nya idéer om svenskämnet gillades.

Internationellt: "Learn math without fear"

2015-02-04
Stanford Professor Jo Boaler says that students most effectively learn "math facts" working on problems that they enjoy, rather than through exercises and drills they fear. Speed pressure, timed testing and blind memorization damage children's experience of math, she says.