Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1357 av 1798

"Låt platsen vara en pedagog"

2015-02-04
Låt närmiljön bli lärmiljö. Det är Anders Szczepanskis slagord. Som enhetschef på Nationellt centrum för utomhuspedagogik kämpar han för skolgårdens, parkens och skogens status.

Så gör vi: Lär nätetikett med twitter

2015-02-04
I stort sett varje dag sedan hösten 2011 har eleverna i 3—4:an på Åby skola i Tjureda utanför Växjö twittrat. Eleverna turas om att vara ansvariga twitter­reportar och även om de flesta bara skriver ett inlägg om dagen är det ett populärt uppdrag.

Uppdrag: Kartlägg skolgården!

2015-02-03
Skolgården är ett perfekt ställe för kortare fältstudier. SO-läraren Greger Ravik i Sollentuna låter eleverna rita egna kartor för att träna på teckenförklaring och begrepp.

Brittiska skolans digitalisering under lupp

2015-02-03
Vad krävs för att IT och digitala medier ska utveckla och förändra skolans undervisning och skapa nya möjligheter åt lärare och elever? Det är en fråga som beslutsfattare i många länder ställer sig, inte minst i länder där man länge satsat på att föra in den nya tekniken i skolans verksamhet.

Engelska på elevernas villkor

2015-02-03
Vi lär oss inte vårt modersmål genom att plugga glosor. Det är ett av Anders Linds argument till varför han har avskaffat traditionella läxor och prov i sin engelskundervisning. Att hans elever klarar sig bättre än snittet i kommunen ser han som en naturlig konsekvens.

Lär eleverna säga ifrån om näthat

2015-02-03
"No hate i skolan" är ett nytt utbildningsmaterial från ­Statens medieråd. Tanken är att det ska vara ett stöd för lärare och andra som jobbar i skolan att arbeta mot hat, hot och kränkningar på nätet.