Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1361 av 1798

"Ge studenterna chans att utvecklas"

2015-01-27
Nya språklärarstudenter fick göra ett läsförståelseprov. Men provet visade sig inte säga mycket om hur studenterna skulle prestera under utbildningen, visar en ny licentiatuppsats.

Digital skolutveckling från skandinavisk horisont

2015-01-26
Tre nyckeltrender kommer att driva på den digitala utvecklingen under de närmaste två åren: Den ökade användningen av digitala prov, nya perspektiv på lärarrollen samt att elevernas eget skapande (maker-kulturen) är på väg att ges en allt större roll i deras utveckling och lärande. Det skriver Stefan Pålsson i Skolverkets omvärldsblogg.

Kryss i en ruta visar inte vad eleven kan utveckla

2015-01-26
Betydelsen av att konstruera uppgifter som svarar mot centrala aspekter av ämnets syn på kunskap är avgörande för formativ bedömning. Att göra uppgifter som synliggör elevens kunskaper är också centralt i detta sammanhang.

Pisa gynnar inte svaga elever

2015-01-26
Svenska elever har svårt att förstå provfrågorna i naturvetenskap i Pisa. Framförallt då ett abstrakt akademiskt språkbruk kombineras med vardagliga exempel. Det visar Margareta Serder i sin avhandling, där hon granskar kunskapsmätningen utifrån elevernas uppfattning.

Internationellt: 5 essential multimedia skills every educator must master

2015-01-22
Educators provided input about multimedia skills that help in the classroom as part of a recent national survey conducted by T.H.E. Journal. The following are the top five skills that teachers should master, according to the results: troubleshooting technology, embracing curiosity, incorporating video, using multiple display devices and using technology to create presentations.

Mer än kunskaper påverkar betygssättningen

2015-01-22
Lärare tar inte bara hänsyn till elevernas kunskaper när de sätter betyg. Om eleven och läraren har en bra relation ökar möjligheten till högre betyg. Det visar Ilona Rinne i en avhandling som gjorts inom ramen för forskarskolan vid Göteborgs universitet.