Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1368 av 1799

Klassrummet - en lärandemiljö för elever?

2015-01-14
Lärares sätt att vägleda elever har stor betydelse i deras lärande. Det kan till exempel handla om kroppsspråk och röstanvändning. Ett annat villkor som har betydelse är hur lärare använder läromedel och möblering för att förmedla sin pedagogiska grundtanke med undervisningen. Det visar en studie från Umeå universitet.

11-åringar vill dela exakt lika

2015-01-14
Barns syn på rättvisa förändras med åldern. Treåringar är själviska, elvaåringar delar exakt lika och högstadieelever ger mer till den som jobbat mest. Och ju äldre barn blir desto viktigare är det att verka rättvisa inför andra.

Internationellt: Top 5 student engagement myths

2015-01-13
"At what point do students 'turn off' and become disengaged? What can we do as teachers to promote better engagement?" asks ASCD EDge community member Jennifer Bowman Davis. In a recent blog post, Davis presents a list of five student engagement myths.

Jämställdhetsarbete kräver tid

2015-01-13
Ylva Odenbring är fil. dr och universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes bok Barns könade vardag riktar sig till studerande och yrkesverksamma inom förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola.  

Prata mer om barns sexualitet

2015-01-13
Barn har en sexualitet. För de flesta som arbetar i förskolan är det en självklarhet. Men hur man ska benämna den, än mer förhålla sig till den, är däremot allt annat än självklart. Det visar en unik intervjustudie från Malmö stad.

Mer pengar till FoU

2015-01-13
Satsningarna på forskning och utveckling (FoU) inom universitet och högskolor fortsatte att öka 2013. Utgifterna för FoU uppgick till 33,8 miljarder kronor, en ökning med 1,9 miljarder jämfört med 2011, visar statistik från SCB.