Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1369 av 1799

Lärarutbildningen och lärares digitala kompetens

2015-01-12
Hur står det till med lärares digitala kompetens – har lärare de kunskaper och färdigheter som krävs? Och ger lärarutbildningarna de blivande lärarna den hjälp och det stöd som de behöver i det här avseendet? Det skriver Stefan Pålsson om i Skolverkets omvärldsblogg.

"Utnyttja forskningsinstituten för välfärdsutveckling"

2015-01-12
Vi behöver kraftsamla och samarbeta för att lösa välfärdens problem. Branschernas egna forskningsinstitut är en tillgång för både akademi och praktik och hjälper till att brygga över gapet dem emellan. Denna modell borde vi använda även inom samhällsvetenskaperna, skriver Karin Hermansson, Ifous, och Hans Winberg, Leading Health Care.

En konstig rymdresa

2015-01-12
Konsten får barnen att se rymden ur ett nytt perspektiv samtidigt som de upptäcker konst på ett annorlunda sätt. Följ med Önskeringens förskola på ett intergalaktiskt museibesök.

Experiment för stora och små

2015-01-12
Ett experimenterande arbetssätt där barnens frågor får leda projektet om rymden vidare till nästa nivå. Resultatet blir gemensamt utforskande där förskollärarna lär sig lika mycket nytt som barnen.

Utnyttja mobilen för förberedelse och repetition

2015-01-12
Får du en stund över kan mobilen vara ett utmärkt verktyg för att lära sig saker. Björn Hedin visar i sin avhandling hur mobilen kan användas vid inlärning. Särskilt gynnsamt är det att utnyttja de korta stunderna till förberedelser och repetition.