Hur kommer det sig att vissa barn inte når skolans mål i att läsa, skriva och räkna när de går ut årskurs tre? Aktuell forskning på detta område har presenterats på Mälardalens högskola och det finns inga enkla svar på den här frågan, enligt forskarna.
En række folkeskoler har i alt kastet to millioner kroner efter små robotter, der skulle kunne lære børnene at regne og tale engelsk. Men det dur den ikke til, siger forskere.
Private barnehager er mindre, setter oftere inn vikar og har større økonomisk handlingsrom. Barn som går i private barnehager gjør det også bedre på skolen, ifølge en ny rapport.
Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik på Mälardalens Högskola (MDH), har fått Vetenskapsrådets forskningsbidrag till framstående yngre forskare på 18 miljoner kronor. Andreas ska forska kring det stödmaterial som 30 000 matematiklärare erbjuds genom Skolverkets mångmiljonsatsning Matematiklyftet och som syftar till att öka svenska elevers matematikkunskaper.
How can games unlock a rich world of learning? The MindShift Guide to Digital Games and Learning explains key ideas in game-based learning, pedagogy, implementation, and assessment. This guide makes sense of the available research and provides suggestions for practical use. (pdf)
Landets lärosäten har höga ambitioner när det gäller att lärarutbildningarna ska vara forskningsbaserade. Det visar en ny studie vid Linnéuniversitetet.
När Tilda var 11 år ville hon gå i skolan och lära sig nya saker, men hon lärde sig för snabbt för lärarnas smak och fick mest sitta och rita. Till slut brast det. Sedan fjärde klass har hon varit hemma från skolan i sammanlagt fyra år (webb-radio).