Ann Hellenius från Stockholms utbildningsförvaltning föreläser om vikten av att digitalisera skolan. Hon menar att en digitaliserad skola bidrar till att lärarna får mer tid för undervisning och att arbetsmiljön skulle förbättras (webb-tv).
Forskaren och slöjdläraren Marcus Samuelsson berättar om olika teorier som fungerar som hjälp för att förstå omotiverade elever. Han presenterar också strategier för att engagera eleverna (webb-tv).
Elna Lassbo är marknadsansvarig på Svensk Form och berättar här om deras syn på praktiska och estetiska ämnen i skolan. Hon berättar också om bakgrunden till föreningen och hur de arbetar (webb-tv).
Ulrika K Engström från Statens medieråd berättar om metoder för att stärka elevers medie- och informationskunnighet. Hon berättar också om ett nytt arbetsmaterial som lämpar sig för demokratiska övningar i klassrummet (webb-tv).
Elisabet Niskakari arbetar som skolbibliotekarie på Möllevångsskolan i Malmö. Skolans bibliotek är en central samlingspunkt, starkt integrerad med övriga verksamheter. Tanken är att biblioteket ska fungera som en mötesplats för inspiration, skapande och lärande (webb-radio).
This article explores how disadvantaged students could benefit from the innovation and excitement that come from using cellphones in class and how such tools can boost students' morale and engagement.
Research from Bristol University finds that schools with large numbers of white British pupils perform worse than those with an ethnically diverse student body.
The superintendent of schools in Seoul, South Korea, is leading a public debate on whether school start times should be moved to 9am beginning in 2015 to help improve students' physical and mental health.