Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1408 av 1798

Planera undervisning – inte lärande

2014-10-17
Lärande är personligt och oberäkneligt. Om det inte kontinuerligt finns extra resurser för dem som behöver, är det mycket svårt att få alla elever med på samma tåg. Min hypotes är att de ökande skillnaderna är svårare att undvika om lärandet organiseras linjärt, skriver Ola Helenius, lektor i matematik vid Örebro universitet.

Helena Sagar höjer blicken från NO-boken

2014-10-17
Elever blir mer engagerade i NO och teknik om undervisningen tar upp verkliga exempel och anknyter till vardagen. Men för att lärandet ska kunna bli entreprenöriellt krävs skolledningens och kollegornas stöd, visar Helena Sagars avhandling.

Våga spetsa matten

2014-10-17
Skoldagen är egentligen slut, men flera elever stannar för att lära mer. Cecilia Eriksson, lärare på Alfaskolan i Solna, lockar fem grupper i veckan till sina fördjupande lektioner i matematik.

Ringa in de kritiska punkterna

2014-10-17
Lärares förmåga att planera lektioner behöver utvecklas. Då kan fler elever hänga med, säger Ulla Runesson, professor vid Högskolan i Jönköping. Hon har varit med och utvecklat learning study, en modell för att systematiskt studera lektioner som har fått stor spridning på senare år.
Forskning och utveckling kategorier

Internationellt: Learning disability or learns differently?

2014-10-17
Educators need the training and resources to utilize years of research into students' learning differences and strengths, especially for those with or awaiting testing for learning disabilities or differences, former principal and author Carol Hunter writes in this blog post. She shares some of the neuroscience research on learning styles and steps to incorporate the…

Internationellt: Five keys to building a culture of active learning

2014-10-17
"Independent learners will be motivated to confront relevant problems, engage in challenging tasks, persevere long enough to overcome obstacles, and have ownership of goals for new learning," writes ASCD Professional Learning Services Faculty member Tony Frontier. In a recent Inservice post, Frontier shares five areas that educators must address in order to foster independent learners.