Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1410 av 1798

Lyfter viktiga frågor om undervisningen

2014-10-15
I den femte delen av serien Matematikdidaktiska texter vill för­fattaren Margareta Enoksson dela med sig av lärares erfarenheter av lesson och learning study och hur arbetssättet förändrat deras sätt att se på undervisning och elevers lärande.

Användbara exempel för bättre lektionsplanering

2014-10-15
För att elever ska få förståelse för det matematiska innehåll som en lektion behandlar krävs en väl genomförd planering, anser Margaret S. Smith och Mary Kay Stein, professorer och författare till "5 undervisningspraktiker i matematik – för att planera och leda rika matematiska diskussioner".

Närkamp med talen

2014-10-15
Tre gånger i veckan, utanför skoltid. I intensivmatematiken får elever möjlighet att fylla kunskapsluckor, rätta till missuppfattningar och träna på det som är svårt.

Internationellt: 'Mindfulness' improves mental health

2014-10-15
Teachers in New Zealand who led their students in "mindfulness" exercises reported improvements in their mental health, including their ability to sit still, pay attention and resolve conflicts. The eight-week programme piloted in five primary schools includes a heavy focus on breathing and teaching students to have a greater awareness of their own bodies.

Internationellt: How to use feedback to your advantage

2014-10-15
Teachers will undoubtedly receive feedback -- solicited and otherwise -- executive coach and consultant Naphtali Hoff writes in this blog post. He offers ways for educators to make good use of feedback, including being thankful and making changes.