Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1411 av 1798

Internationellt: Coding with the kindergarten crowd

2014-10-15
As coding takes off in K-12 education, there is growing support for introducing such lessons in early grades, with researchers saying that coding allows students to develop skills that will help them succeed in science, technology, engineering and math.

Internationellt: Today's teens can be adept multitaskers, study suggests

2014-10-15
High-school students who had high media-multitasking index scores completed 3.5 hours of homework each day on average, compared with 2.5 hours for low multitaskers, according to a study presented at an American Academy of Pediatrics meeting. However, researchers found that those who juggled more forms of media were less able to focus on single tasks.

Lär eleverna digital kompetens

2014-10-14
Digital kompetens är en viktig nyckel till livslångt lärande, det har både Europaparla­mentet och EU-rådet slagit fast. Men vad innebär det i praktiken? Hur påverkas lärande och utbildning av digitaliseringen i samhället? I boken "Interaktiva medier och lärande­miljöer" presenteras olika synvinklar på dagens utbildning.

Förändrad lärare i en digital värld

2014-10-14
I boken "Lärare i den uppkopplade skolan" är utgångspunkten att digitala medier har en given plats i skola och undervisning och att de är här för att stanna. Men förändringen innebär samtidigt ett helt nytt sätt att läsa, skriva, räkna och ta till sig information.  

Från barnvakt till viktigt verktyg

2014-10-14
Digitala resurser förändrar lärandet på djupet. Det menar Susanne Kjällander, doktor i didaktik, vars forskning visar att pekplattor i förskolan stimulerar barns kreativitet samtidigt som de samarbetar bättre och utmanar lärarnas didaktik.