Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1422 av 1799

Så skyddas hjärnan från stress och depression av motion

2014-09-30
Fysisk aktivitet har en välgörande effekt på hjärnan, till exempel vid stress och depression. Det har dock inte varit känt hur denna skyddande effekt uppnås. Nu har forskare vid Karolinska Institutet i studier på möss visat att när muskler används renas blodet från ett ämne, som bildas vid stress och som är skadligt för hjärnan.

Vattenrum och surfplattor i förskolans verktygslåda

2014-09-30
Tänk dig att du är fyra år. Du öppnar dörren till förskolans upplevelserum, kliver in och möts av – vatten. Golvet är ett blått hav och på väggen – ett vattenfall. I bakgrunden brusande vattenljud. Frågan är vad du gör härnäst?

Flerdimensionella betyg förutspår kommande studieresultat

2014-09-30
Betyg är bra på att förutsäga framtida studieframgångar och är därför ett bra instrument för urval till både gymnasieskola och till högre studier. En bidragande orsak är att lärare inte bara väger in ämneskunskaper utan även sociala aspekter och elevbeteende när de sätter betygen, något som emellertid inte har stöd i skolans styrdokument. Det visar…

Så gör vi: Verb ger stöd för utveckling

2014-09-30
När grundskollärare Åsa Rosqvist och hennes kollega Pia Jönsson gick igenom Lgr 11 för att genomföra den i sin undervisning, väcktes en tanke: Vilka verb förekommer egentligen flest gånger i läroplanen? Idén var att just de verben skulle visa kärnan i deras kommande under­visning.

UR: Skolministeriet – Skolval, lek eller nytta?

2014-09-30
Skolministeriet tittar närmare på skolornas demokratiuppdrag och hur ett skolval passar in i den bilden. På närmare 1 800 skolor landet över har det arrangerats skolval. Demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) och Mattias Hallberg, ordförande i Sveriges elevkårer, berättar hur de ser på skolvalens roll (webb-radio).