Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1423 av 1799

UR: Bokmässan 2014 – Fotbollsklubben som började skriva

2014-09-30
Viss forskning hävdar att läsning ökar empati och självreflektion. I så fall är många unga män, som ju läser mindre, illa ute. Men trenden kan vändas. Östersunds fotbollsklubb utgick från ”Jag är Zlatan” och fick unga män att såväl läsa som skriva. Medverkande: Kennet Andersson, Stefan Eklund, Malin Stehn och Karin Wahlén (webb-tv).

"Lämna trygghetszonen och upptäck något nytt"

2014-09-30
En av mina bästa fortbildningar, under mina 17 år som idrottslärare, var en klätterkurs. Jag och mina idrottslärarkollegor klättrade i riktiga berg och fick lära oss hur man gör det på ett säkert sätt. Mina elever får uppleva samma sak, skriver Emma Holström, lärare i idrott och hälsa.

Skolutveckling måste ske på alla nivåer

2014-09-30
Forskaren Hans-Åke Scherps namn förknippas alltid med ordet lärande och han vet vad han talar om då det gäller den aspekten av skolan. Med sin nya bok vill han bidra till dess utveckling och han gör det i en kombination av kompetens och politisk udd. Det skriver Tomas Kroksmark, professor och legitimerad lärare.

Ytligt och allmänt hållet om genus

2014-09-30
Det finns ett värde i att ge en lättbegriplig översikt men lättläst behöver inte innebära att teoretiska utgångspunkter och begrepp lämnas oproblematiserade. Det skriver Ann Werner, lektor i genusvetenskap, i en recension av Ylva Odenbrings bok "Barns könade vardag. Om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola".  

Internationellt: School garden teaches students many lessons

2014-09-30
A school garden allows a Pennsylvania learning-support teacher to incorporate math, reading, science and nutrition into hands-on lessons for students in first through fourth grades. Each Friday, students are able to taste the fruits of their labor after a cooking class.

Internationellt: 8 Tips for Schools Interested in Restorative Justice

2014-09-30
U.S. Department of Education Secretary Arne Duncan has indicated that school-discipline policies must be updated. In this blog post, Fania Davis, co-founder and executive director of Restorative Justice for Oakland Youth, suggests how administrators, educators and parents can use restorative, rather than punitive, practices to support safe learning environments.

Internationellt: Turning programming into child’s play

2014-09-30
Developers inspired by the lack of computer-programming classes available for children have created robotics companies to teach children as young as 5 how to code. Marina Umaschi Bers, a professor at Tufts University and a KinderLabs Robotics co-founder, says early exposure to programming is essential for developing many skills.