Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1425 av 1799

Att sätta gränser – en ogripbar demon

2014-09-26
En gräns hämmar oss och får oss att känna oss instängda. Att sätta gränser för sina barn är därför ingen bra idé. Däremot behöver barn tydliga ramar, skriver Henrik Blommé, fritidspedagog vid Umeå waldorfskola.  

Pedagog på piedestal

2014-09-26
Ellen Key – en radikal »särartsfeminist«.Hon skrev om sexualitet, kvinnofrågan och politik. Hon gick också till storms mot den auktoritära fostran som dominerade i skolan. Ellen Key är först ut i vår serie om tongivande pedagoger.  

UR: Lärandets idéhistoria - Vad är skolans roll i samhället?

2014-09-25
Varje tid strävar att skapa den skola som passar samhällets krav. På 1800-talet och det tidiga 1900-talet skapades en folkskola som skulle leverera lydiga och flitiga arbetare. Idag ställs kravet att utbilda för entreprenörskap, kreativitet och livslångt lärande. Skolan är och har alltid varit en arena för ideologiska motsättningar och politikerna har under åren genomfört…

Internationellt: Starting a Project-Based School

2014-09-25
Educator Todd Nesloney explains in this Q&A his plans to lead a new fourth- and fifth-grade school in Texas based on project-based learning and using social media. Among other ideas, Nesloney discusses flipped classrooms and collaborative student projects using technology, plus a summer professional-learning series for educators using Twitter.

Internationellt: Which students miss the most school?

2014-09-25
A California district discovered that students who miss the most school are between ages 4 and 6, a trend reflected in some schools in other states, according to this article. Steps school officials have taken to reverse the trend include home visits and after-school programs.