Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1431 av 1799

Krock i synen på uppdraget

2014-09-22
Förskollärare har olika strategier för att stötta föräldrar och vill gärna visa hur de jobbar med läroplanen. Men föräldrarna vill mest veta hur barnen mår. Det visar intervjustudier av Tuula Vuorinen om samverkan i förskolan.

Plötsligt blir vår present lärarpräktig

2014-09-19
Vad tror du om en bok? säger jag och håller upp ­»Gregor från Ovanjord« framför nioåriga sonen som ska på kalas. Han ger den inte ens en blick innan han ruskar på huvudet och fnyser. Absolut inte. Att läsa den själv kan han tänka sig. Att ge bort den som nioårspresent är otänkbart. Och dessutom…

Slå vakt om leken

2014-09-18
Matte och språk är viktigt för barn. Men förskolan riskerar att tappa bort lekens kreativa roll, skriver Fanny Jonsdottir, lektor i pedagogik, Malmö högskola.

Påfrestande att lämna förskolan

2014-09-18
Det kan upplevas som hotfullt för en sex—sjuåring att ensam börja en ny klass. Men om barnet får med sig några av sina kamrater kan övergången till förskoleklass och till skolklass i stället bli inspirerande.

Sollentunametod höjer resultat

2014-09-18
Elever som lär sig läsa och räkna enligt Sollentunametoden presterar i genomsnitt 19 procent bättre på nationella proven i åk 3, jämfört med kontrollgrupper som fått annan undervisning. Det visar en studie av forskaren Annika ­Agélii Genlott.

Flitpengen som försvann

2014-09-18
Åsa Broberg har i sin avhandling vid Stockholms universitet undersökt hur systemet för yrkesutbildning förändrats, från 1918 fram till 1971, när yrkesutbildningen inordnades i det gymnasium som då sjösattes.