Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1435 av 1799

Multimodala delar missas i bedömning av text

2014-09-15
I takt med att skolan digitaliseras väcks frågor om bedömning. Hur bedömer vi andra uttryckssätt än talad och skriven text, exempelvis inom svenskämnet? Både lärare och elever verkar vara osäkra på bedömning av bild och ljud. Resultaten i Anna-Lena Godhes studie pekar på det.

Lekfulla vägar till kod och digitalt skapande

2014-09-15
Förra veckan trädde en ny läroplan i kraft i England, som bland annat betonar värdet av programmering och att eleverna lär sig att lösa problem och att skapa med datorn. Idag räcker det inte att kunna använda datorn för att läsa, skriva, räkna och hantera information, skriver Stefan Pålsson, Skolverket.

UR Samtiden: Formativ bedömning inom NO

2014-09-15
Forskaren och gymnasieläraren Eva Molin berättar om hur hon ser på begreppet formativ bedömning. Hon önskar att fler lärare vågar prova eftersom det är ett perfekt stöd när det handlar om att mäta kunskapsnivån, menar hon (webb-tv).

”Separera språk- och kulturinlärning”

2014-09-15
Svenskundervisningen för vuxna immigranter handlar för mycket om svensk kultur och för lite om faktiskt språkinlärning. Eleverna fostras snarare än undervisas, enligt en ny avhandling vid Linköpings Universitet.

Så gör vi: Elever byggde antika vapen

2014-09-15
På Thorildsplans gymnasium i Stockholm har eleverna byggt två antika belägrings­vapen. Det ena, en ballist, kan liknas vid ett gigantiskt armborst och det andra, en trebuchet, är en slunga som kan kasta tunga projektiler mot exempelvis belägrade städer.

Lilla Edet förebild i projekt för skolan

2014-09-15
Sedan drygt ett år tillbaka pågår ett projekt för samtliga kommunens cirka hundra grundskolelärare, Bedömning för lärande. Nu har fem filmer spelats in, som visar hur projektet fungerar i ett klassrum.

Internationellt: We don't need no education

2014-09-12
At least not of the traditional, compulsory, watch-the-clock-until-the-bell-rings kind. As a growing movement of unschoolers believe, a steady diet of standardized testing and indoor inactivity is choking the creativity right out of our kids. The alternative: set 'em free.

Hantverk kräver tålamod och tid

2014-09-11
Syftet med slöjd av i dag är att eleven genom att genomföra en konkret arbetsprocess, från idé till färdig produkt och analys, ska träna på och utveckla ett nyfiket och experimentellt arbetssätt, skriver Kristina Jönsson Nuszkowski, slöjdlärare.