Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1441 av 1799

UR: Projekt perfekt

2014-09-08
Varför är uppemot en tredjedel av alla unga tjejer och en fjärdedel av alla unga killar missnöjda med hur de ser ut? Carolina Lunde, forskare i psykologi, har tittat närmare på kroppsmissnöje och det hon kallar utseendekultur (webb-tv).

Skolutveckla med Bruk

2014-09-08
Nu finns det populära verktyget för självskattning, Bruk, för alla skolformer, även för fritidshem och förskoleklass. Bruk har anpassats till de nya styrdokumenten samt digitaliserats för en mer modern användning.

Sök medel för att utveckla öppna digitala lärresurser tillsammans

2014-09-05
Internetfonden och Webbstjärnan utlyser för andra året medel till pedagoger i grundskolan och gymnasiet som vill utveckla öppna digitala lärresurser. Syftet är att underlätta utvecklingen av undervisning och lärande med hjälp av IT samt att uppmuntra till att bygga vidare på varandras tankar, idéer och erfarenheter.

UR: Lärarrummet – Mattemissionären

2014-09-05
Sabine Louvet är lärare på Äppelviksskolan i Bromma. Hon har tagit sitt engagemang för matematik och NO-ämnena långt utanför klassrummet. Hon har tatueringar som föreställer en miniräknare och en dna-spiral. Dessutom medverkar hon i en podcast om skolan och som programledare för ett matteprogram i tv (webb-radio).

Internationellt: Blending face-to-face and flipping

2014-09-05
Michael F. Ruffini, a professor of educational technology at Bloomsburg University of Pennsylvania, provides an explanation of the flipped classroom and its alternative, which offers the best of the flipped class and traditional face-to-face instruction, the face/flip.

Internationellt: What online tutoring programs can do for kids

2014-09-05
The popularity of online tutoring continues to grow, supported by students and their families who say the programs offer convenient, affordable options for accessing academic help. There are a number of sites available, many of which offer feedback, guidance and the ability for students to receive personalized attention.