Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 1455 av 1799

Forskning och utveckling kategorier

Dyslexi hos barn och ungdomar – tester och insatser

2014-08-18
Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt, förbättras deras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad. Det visar en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU.

Digitala resurser lyfter studie- och yrkesvägledningen i skolan

2014-08-18
Elevdatorer och digitala verktyg kan vara viktiga resurser för en framgångsrik studie- och yrkesvägledning. Det menar studie- och yrkesvägledaren Helena Gustafsson och pedagogen och utvecklingsledaren Johan Arnell i Trollhättan. Läs om hur Fridaskolan har lyckats att integrera studie- och yrkesvägledningen i grundskolan på ett framgångsrikt sätt.

Skolbibliotekariens roll när alla har varsin dator

2014-08-18
Skolbiblioteket på Jenny Nyströmsskolan i Kalmar är väl integrerat i undervisningen och har en central plats i elevers och lärares vardag. Det spelar en stor roll i det pågående arbetet med att utveckla skolans verksamhet med IT och digitala medier när alla lärare och elever har varsin dator.

Matematik i vardagen

2014-08-18
Jag tror att vi är många som är i behov av fortbildning kring ämnet förskolematematik för att kunna arbeta på ett meningsfullt och utvecklande sätt. Att läsa "Lekfull matematik i förskolan" kan vara ett första steg på vägen, skriver Helena Lückner, förskollärare om Anna Kärres bok.

Internationellt: Could robo-readers be valuable teaching tools?

2014-08-18
The debate over whether a software program can grade writing as well as a human teacher rages on, focusing mainly on whether the new technology should be used for assessment. Research is now showing that apart from whether a robo-reader spits out a grade, it could be a great tool to compel students to revise…

Internationellt: No problem with problems

2014-08-18
Educators often are so busy finding solutions to problems that they do not have a chance to reflect on them and their approaches to solving them, veteran educator Jim Dillon writes in this blog post. He highlights the evolution of his approach to problems, offering insight into how educators can learn from them.

Internationellt: How to minimize digital classroom distractions

2014-08-18
Technology has various academic uses in the classroom, but educators and experts say it also can be distracting for students. In this article, Kyle Albert, a researcher and writer specializing in the integration between technology and education, writes about several ways teachers can help control such distractions, such as setting clear guidelines and keeping students'…

Internationellt: How teachers can become fluent in classroom technology

2014-08-18
Technology cannot benefit the classroom unless teachers have the digital fluency essential to embed tech tools seamlessly into their instruction, educator and author Matt Renwick writes in this commentary. One way teachers can improve their fluency, he writes, is by making a personal connection with technology, by practicing using mobile devices at home, for example.